Pilates

Bra träning för alla

Vitaminbrist

Vitaminer är organiska ämnen som är viktiga för många olika processer i vår kropp, men som vi också för det mesta inte själva kan producera naturligt i kroppen. Får vi inte i oss tillräckligt mycket av en eller flera vitaminer kan man få en rad olika besvär. Detta kallas vi logiskt nog för vitaminbrist och kan orsaka stora problem för oss.

vitaminer_424863853

Människokroppen behöver 13 olika vitaminer för att må bra:

  • Vitamin A (retinol)
  • Vitamin B1 (tiamin)
  • Vitamin B2 (riboflavin)
  • Vitamin B3 (niacin)
  • Vitamin B5 (pantotensyra)
  • Vitamin B6 (pyridoxin/pyridoxamin)
  • Vitamin B12 (kobalamin)
  • Vitamin B9  (folsyra)
  • Vitamin B7 (biotin)
  • Vitamin C (askorbinsyra)
  • Vitamin D (kolekalciferol, ergocalciferol)
  • Vitamin E (alfatokoferol)
  • Vitamin K (fyllokinon)

Och om namngivningen inte verkar vettigt på något sätt kan detta bäst förklaras genom att titta på videon nedan.

En vanligt anledning till vitaminbrist är en dåligt varierad kost. Som bilden ovan visar behöver vi äta många olika typer av livsmedel för att få i oss alla vitaminer kroppen faktiskt behöver.

Alla har dock inte möjligheten till detta. Måste man till exempel avstå från en del av livsmedel eller produkter på grund av matallergier är det svårare att verkligen få i sig det kroppen verkligen behöver. En del vitaminer kan då bli speciellt svåra att få i sig i rätt mängd och man kan då behöva titta på artificiella alternativ.

Med så många olika vitaminer och det faktum att brist på en vitamin kan ge sig till känna på olika vis är det väldigt svårt att konstatera att man lider brist på just en specifik vitamin. En del vitaminer är dock svårare att faktiskt få brist av då kroppen inte behöver speciellt mycket för att fungera som den ska.

Tittar man lite snabbt på vanliga symptom för vitaminbrist kan man bland annat konstatera:

  • A-vitaminbrist leder till trötthet, dålig hy, blödande tandkött och dålig tandhälsa. Det påverkar även mörkerseendet och kan ge ökad sårbarhet för vissa sjukdomar.
  • B1-vitaminbrist kan leda till sämre muskelstyrka, trötthet, dålig sömn, irritabilitet, magbesvär och till och med  depression och hjärtproblem.
  • B2-vitaminbrist orsakar också trötthet men man får även hudinflammationer, fett hår, röda ögon och ont i både munnen och tungan.
  • B3-vitaminbrist orsakar huvudvärk, bristande energi, dålig aptit, magbesvär, dålig andedräkt och kan till och med ge upphov till bildandet av sår.
  • B5-vitaminbrist ger en kramper, brinnande känsla i fötterna, svårigheter att sova, oregelbundet hjärtslag och illamående.
  • B6-vitaminbrist leder också till svårigheter att sova men orsakar även anemi, håravfall, vätskeretention, kramper och hudsjukdomar.
  • B12-vitaminbrist ger diarré, aptitlöshet, öm mun och tunga, trötthet, depression, balansproblem och leder till inflammation i nerverna.
  • C-vitaminbrist gör så att sår och frakturer läker långsammare, men näsblod och blödande tandkött är också vanliga symptom. Man får även värk eller svullnader i leder, anemi, matsmältningsbesvär och svåra blåmärken.
  • D-vitaminbrist gör också så att frakturer läker långsammare, men det orsakar även benskörhet, karies, njursten, rakitis, svaga muskler och en dålig förmåga att absorbera kalcium.
  • E-vitaminbrist kan leda till fertilitetsproblem, svårigheter att hålla balansen eller till och med gå, dåliga reflexer, anenim och även hjärtdegeneration.
  • K-vitaminbrist kan försämra blodkoaguleringen, orsaka näsblod, blödande tandkött, kraftigare blödning vid mens, blödning i mage och tarm. blod i urinen, blåmärken, och är bidragande till benskörhet.

Har man några av dessa symptom kan man börja med att kontakta Vårdguiden och tala med en sjuksköterska om detta.