Pilates

Bra träning för alla

Varva ned på kvällen för att sova bättre

Få, om några saker är lika viktiga för ditt välmående som din sömn. Antalet som lider av sömnbrist i Sverige har stigit med hela två tredjedelar på 25 år.

SvD skriver i en artikel att det kanske till och med är en större folkhälsorisk än alkohol.

Orsaker till sömnbrist

Vårt samhälle är gjort för att vi ska kunna hålla oss sysselsatta dygnet runt. Om vi går tillbaka 25 år i tiden fanns det inga TV-kanaler som sänder program dygnet runt och inte heller fanns det mobiltelefoner och internet. Det är en stor anledning till att vi inte får de timmar som vi behöver. Vi anser helt enkelt att vi inte har tid att sova.

Varför är sömnbrist skadligt?

Förutom att vi inte mår bra och kör bil sämre kan vi även drabbas av depression och ångest. Sömnbrist påverkar oss även kroppsligt och ökar risken för fetma, diabetes och hjärt- kärlsjukdomar.

Tips för att varva ned

Bestäm en viss tid när du är tvungen att stänga av TV:n, datorn och mobiltelefonen. Om du exempelvis har tänkt sova vid klockan 23 kan det vara lagom att stänga ner all elektronik klockan 21.

Ta sedan ett varmt bad eller drick en kopp te. Kamomillte är ett te som är avslappnande. Du får en ännu bättre effekt om du sötar det med honung. Drick inte kaffe på kvällen eftersom koffeinet piggar upp även dig som är van.

Motionera regelbundet, men inte de sista timmarna före läggdags då det kan vara svårt att varva ned efteråt. Att varva ned efter träningen har vi skrivit om tidigare och de avslappningsövningar man kan använda sig av efter träning funkar lika bra på kvällen. Även andningsövningar hjälper dig att slappna av och du hittar flera bra sådana hos Vårdguiden.

Slutligen bör du också dämpa belysningen. Levande ljus ger en mysig stämning och kan vara att föredra framför lampor.