Pilates

Bra träning för alla

Varva ned efter träning

Att ta hand om sin hälsa är oerhört viktigt. Det finns många studier som visar ett klart samband mellan att leva en nyttig livsstil och att leva längre. När du lever hälsosamt påverkar du kroppen på ett positivt sätt när det gäller det allra mesta. Det handlar om blodcirkulation, lungornas kapacitet men även din mentala kapacitet. En stor del av en hälsosam livsstil är så klart kosten.

Streching

Om du vill leva länge är det en fördel om du äter mycket frukt och grönt som exempel. En annan väldigt stor del är självklart också träning. Det råder knappast något tvivel om att vi mår bra av motion.

Viktigt att varva ned

För att undvika träningsvärk är det viktigt att varva ned. Varvar du ned på rätt sätt fortsätter nämligen den ökade blodcirkulationen, vilket bidrar till att skölja bort exempelvis mjölksyra från musklerna. Du har dock många verktyg du kan ta fram för att varva ned efter träningspasset. Stretching är klassikern och hjälper till att mjuka upp stela muskler. Behöver du tips på övningar, hittar du det här.

Något många inte vet om är att det kan vara bra att använda stödstrumpor för att musklerna i benen ska kunna återhämta sig. Stödstrumporna stimulerar blodcirkulationen och är särskilt bra för löpare som sliter på vadmusklerna under ett pass.

Om du tränar hårt är det dessutom bra att få i dig proteinrik mat direkt efteråt. Bra mat efter träning är tonfisk, ägg eller en proteindrink.

Avslappningsövningar

Många upplever också att avslappningsövningar hjälper dem att varva ned, särskilt om de vill sova rätt snart efter träningspasset. Yoga är både ett sätt att slappna av såväl som ett sätt att få en bra träning. Du kan läsa mer på Alltomyoga om du är intresserad av att börja.