Pilates

Bra träning för alla

Träningsvärk eller skada?

Alla som haft ordentlig träningsvärk har nog vid något tillfälle undrat om de faktiskt har skadat sig istället. Detta är inte alltid en så enkel bedömning, men det finns grundläggande regler man kan försöka följa för att bedöma om det är träningsvärk eller skada som är mest trolig.

träningsvärk_eller_smärta_448294519

Har man till exempel värk i kroppen några dagar efter ett hårt träningspass beror det mycket på var man känner det. Känner man att kroppen känns allmänt trött och seg är det troligtvis inte en skada man dragit på sig. Inför nästa pass kan det då vara en bra idé att köra lite lägre intensitet eller helt enkelt välja en alternativ träningsform. Men om smärtan sitter på ett väldigt specifikt ställe även ett par dagar efteråt bör man vänta med nästa träningspass till dess att man fått det undersökt av en läkare eller någon alternativ form om man så önskar.

Om man känner att ens muskler är stela och ömma tar man lättast reda på orsaken om man gör lite uppvärmning. Försvinner, eller åtminstone minskar, värken efter uppvärmningen har man mest troligt fått helt vanlig träningsvärk. Men om istället värken är kvar, eller till och med blir värre, under träningen är detta ett vanligt tecken på överansträngning.

Får man ont vid en specifik övning varje gång bör man ju till att börja med undvika denna övning. Det kan vara så att andra kringliggande muskler behöver byggas upp. Om det dock är viktigt att bygga upp just denna muskel kan man behöva uppsöka till exempel en idrottsmedicinsk specialist som kan hjälpa en att ta reda på orsaken. Är det en skada det handlar om gäller det att den får tid att läka innan man tacklar övningen igen.