Pilates

Bra träning för alla

Träning för kroppen

Att träning är nyttigt och bra för kroppen vet de flesta vid det här laget. Vad som är skonsam träning som kroppen inte tar skada av, är det dock färre som vet.

De flesta träningsformer har både en bra och en dålig sida. Med det menas att de flesta träningsformer egentligen är bra, men att man kan använda sig utav dem fel, så att de blir skadliga. Ett vanligt exempel på en sådan är styrketräning, där lyftning av vikter kan stärka kroppen och egentligen vara skonsam, samtidigt som det kan slita ut den om man gör övningarna fel. Då kroppen jobbar med sin egen vikt, eller lägre vikter, blir det ett naturligt motstånd som inte sliter ut musklerna. Använder man sig dock utav alldeles för tunga vikter kan motståndet bli för tungt för kroppen, vilket kan leda till att musklerna slits ut.

Som tur är finns det mer skoningsamma träningsformer för de som är nybörjare eller har mer särskilda behov. En sådan träningsform som är lätt och skonsam är pilates, som byggs upp utav fem grundprinciper. Dessa fem är andningen, bäckenets position, bröstkorgens position, skulderbladens position samt nackens och huvudets position. Alla de går ut på att man ska ha rätt hållning och andas långsamt när man utför olika övningar, så man på så sätt inte sliter ut kroppen.

En annan bra aktivitet är simning och vattengympa, då musklerna inte överansträngs lika lätt med hjälp utav det naturliga motstånd vattnet ger. Promenader och cykling är även de rekommenderade, då man tränar samma muskelgrupp utan något annat motstånd eller tyngd än kroppens naturliga.

Dessa olika skonsamma träningsformer rekommenderas främst för sådana med särskilda behov, så som gravida, personer med högt blodtryck och även nybörjare som vill börja träna. Men även om man är en person som aktivt tränar, kan dessa olika former av träning vara bra, så man inte sliter ut kroppen i sitt försök att bli hälsosammare.