Pilates

Bra träning för alla

Träna för välmående

Pilates är en träningsform som är alldeles utmärkt för den som vill få ökad styrka i kroppen samtidigt som den mjukar upp densamma. Pilates kombinerar ett antal olika tekniker som till exempel yoga, stretching och styrketräning. Tvärtemot vad många kanske tror så är riktig pilates oerhört krävande och ger en allsidig träning. Pilates är också en bra träningsform för välmående.

Fördelarna med att utföra pilates är många. En av dessa är att man genom att genomföra pilates med jämna mellanrum på ett bra sätt förebygger skador eftersom pilates hjälper till att mjuka upp musklerna på olika sätt.

Öka kroppens styrka

En annan fördel med att träna pilates är som sagt att man ökar kroppens styrka. En av de delar på kroppen som framför allt drar nytta av pilatesträning är magen och bålen eftersom många pilatesövningar fokuserar på just detta område. En stark bål ökar också stabiliteten i densamma, vilket i sin tur även bidrar till bättre kroppshållning.

Att vara stark i kroppen är väldigt bra eftersom man som sagt förebygger skador på ett bra sätt samtidigt som skelettet stärks och risken för en rad olika sjukdomar minskar.

Kondition

Även konditionen förbättras genom pilatesträning eftersom träningen ofta sker i ganska högt tempo och genom olika andningsövningar. Att ha en god kondition är precis som bra kroppsstyrka viktigt för att man ska hålla sig frisk och må bra. Att bra kondition medför en rad positiva effekter som till exempel förbättrad fettförbränning och ämnesomsättning, förbättrad sömn, bättre prestationsförmåga samt starkare hjärta.