Pilates

Bra träning för alla

Pilatestillbehör

Grundaren till pilates lovar att du efter endast 10 gånger av att ha utövat pilates kommer att se skillnaden på kroppen och efter endast 30 gånger så har du en ny kropp. Låter enkelt nog men vad behöver man för att utöva pilates?

Pilatesboll

Pilates är inte en konditionsträning utan en träning för att ge dig starka, smidiga och långa muskler inte stora muskler. Grundprincipen med pilates är att hålla in magen och spänna bäckenbotten. Därför används ofta den egna kroppen som mottyngd men det finns en del tillbehör man kan och bör använda sig utav.

En pilatesmatta (även kallad yoga- eller träningsmatta) ger ett bra underlag eftersom många övningar utförs på rygg eller mage och skonar då vid hårda punkter.

Många övningar kan förbättras och förändras en aning och nå lite andra muskler genom att utför den på en pilatesboll.

Pilatesband är ett platt gummiband som finns i olika motstånd och gör att du kan öka motståndet i en rörelse och därför få ut en mer effektiv träning.

Pilatesringar används också för att ge ett bättre motstånd och placeras oftast mellan händer eller låren för att träna insidan av kroppsdelarna.

Fler redskap än så används oftast inte. Sen är det viktigt att använda sig av kläder som är anpassade för denna träning vilket är likt vid all utövande av träning. Det förstärker och förbättrar din träningsupplevelse.