Pilates

Bra träning för alla

Fördelen med pilates som alternativ träningsform

Som du nu redan vet, är pilates en träningsform där du synkroniserar kroppen för ökad kontroll över kroppens rörelsemönster. Om du tränar någon annan sport på en någorlunda intensiv nivå så kan det vara vettigt att tillse risken med förslitningsskador. Detta är speciellt vanligt bland sporter så som fotboll och andra med liknande rörelsemönster och träning.

Att förebygga skador

Hamstrings

Vare sig man tränar fotboll, någon annan sport eller bara tränar i allmänhet så är det viktigt att man är medveten om sin kropps funktion och begränsningar. Där ingår även delen vi nämner ovan med skadeförebyggande träning. Om vi ändå tar fotbollsspelare som exempel så finns det några klassiska exempel på skador som väldigt många fotbollsspelare förr eller senare någon gång drabbas av.

Två av dessa är skador på ljumskar och på hamstrings. Hamstrings är vad man brukar kalla för baksida lår. Vid skador av denna typ så kan man tvingas stå vid sidan under en längre tid eftersom det i princip måste läka helt innan man igen kan gå för fullt i sitt tränande och matchande. Detta beror på att skadan väldigt lätt slits upp igen om den inte är helt läkt.

Pilatesträning kan förebygga sådana skador eftersom metoden skapar den sorts muskelbalans, styrka och smidighet i musklerna kring bäcken, höften och ländryggen som krävs när man sysslar med påfrestande träning som exempelvis då fotboll.

shutterstock_239565097

Pilates kan man även träna hemma med hjälp av motståndsband och framförallt en pilatesboll. Det finns träningsvideos på nätet som du kan följa. Pilates är hård träning för de inre musklerna och hjälper med balansen. Träningsformen är så pass skonsam att den passar de flesta. Har olyckan varit framme och man blivit skadad, kan pilates till och med vara en träningsform som passar under ditt tillfrisknande. Man kan hitta övningar som inte belastar den skadade kroppsdelen samtidigt som man får sitt träningsbehov mött.