Pilates

Bra träning för alla

Om träning och protein

Träning och protein är något som ofta kommer på tal tillsammans. Så fort kost blir en del av ekvationen blir det alltid lite svårare att säga säker vad som fungerar för absolut alla. Men en hel del forskning har gjorts kring protein för att vi ska kunna säga ett flertal saker med ganska hög säkerhet.

Träning specifikt för att bygga upp muskler är då protein väldigt ofta börjar förespråkas. Och det finns absolut goda anledningar till detta. Proteinet hjälper kroppen att bygga upp musklerna, men används även för att underhålla musklerna.

Att ha ett bra proteinintag kommer således vara viktigt för den som vill bygga upp musklerna och även behålla dem. Proteinpulver har länge varit ett populärt alternativ då det är snabb och enkel att få i sig en viss mängd. Men det är också något som inte medelsvensson är i stort behov av. Ser man bara till att inkludera protein i dagens mål, men gärna även mellanmål, så kommer detta behov lätt täckas även om man tränar regelbundet.

De som äter huvudsakligen en växtbaserad kost kan dock behöva titta lite extra på sina proteinkällor. Det är inte att säga att växtbaserat protein är dåligt, men det kan vara klokt att få i sig proteinet från ett par olika vegetabiliska källor för att få i sig tillräckligt med de viktiga essentiella aminosyrorna. Animaliskt protein är ofta rikare på detta och de som äter kött och fisk har därför inte samma behov av denna kontroll.

Proteinet i sig är dock ingen mirakelkur som sköter allt jobb åt en. Träningen är det som lägger grunden för uppbyggnaden av muskler. Om man bara äter mängder med protein utan att träna kommer det inte hända något med musklerna.