Pilates

Bra träning för alla

Motverka ryggont med rätt träning

Ryggont har tyvärr kommit att bli något av en folksjukdom. Detta beror på flera olika faktorer. Bland annat kan saker som arbetsställning och bristande ergonomi på jobbet orsaka ryggproblem. Till exempel i form av för mycket stillasittande och dålig hållning framför datorn.

Men också det motsatta fallet, som bristfällig lyftteknik och för tunga lyft, utan rimlig assistans. Detta kan naturligtvis ske även i hemmet, vid ommöblering, städning eller flytt. En annan riskfaktor är felaktig teknik vid träning eller obalans i träningsupplägget, exempelvis genom mycket löpning på hårt underlag, slarv med uppvärmning eller träning som inte anpassas efter individuella förutsättningar.

Förebygg med bålstyrka

I motsats till ”fel sorts” träning är lämplig träning en viktig åtgärd för att förebygga, motverka och i bästa fall bota ryggont. Här finns det flera vägar att gå, men nyckelområdet att stärka upp är bål och rygg. Du kommer generellt sett långt med ganska enkla övningar och redskap.Som bland annat belastade benböj, marklyft och andra lyft, liggande rygglyft, armhävningar och olika utföranden av plankan, även sidoplankor. Det kan vara en god idé att ta hjälp av en personlig tränare eller möjligen sjukgymnast, för att komma igång med ett bra upplägg. Därefter kan du följa upp med ett pass då och då för att kontrollera din teknik.

Hjälpmedel i vardagen

Om olyckan redan har varit framme, eller om du håller på att återhämta dig från tidigare skada, kan det vara lämpligt att bära någon typ av hjälpmedel för att stötta ryggen i vardagen. Numera kan du hitta produkter på nätet av den typen, som till exempel västliknande ryggstöd som förbättrar hållningen.

Tänk på att se även ryggstödet som ett slags träningsredskap, som vägleder dig till bättre styrka och position. Så att du inte istället säckar ihop och ”lutar dig emot det”. Rätt använt kan denna sorts hjälpmedel vara en essentiell del av din rehabilitering, och en bra support att ha för ”dåliga dagar”.