Pilates

Bra träning för alla

Mer om Pilates

yogaPilates är en heltäckande träning för kroppen. I lugna rörelser sträcker du ut dina muskler. Den kraftfulla stretchingen av kroppen gör att många spänningsskador undviks.

The Art of Contrology kallar skaparen av Pilates, Joseph Pilates, denna träningsform för och det är ett uttryck som väl sammanfattar vad Pilates går ut på. Pilates handlar om att vara mycket fokuserad och att verkligen koncentrera sig på att kontrollera och sträcka ut muskelgrupperna. Träningen handlar inte om att skutta runt till musik utan är en lugn och metodisk träning och meditation. Det här är något som vi stressade nutidsmänniskor verkligen kan behöva. Vi behöver en stund bara för oss själva för reflektion och kroppskontroll.

De tre delarna i Pilatesträningen

Pilates består av tre delar som tillsammans ger en heltäckande träning för kroppen. Genom den unika kombinationen uppnås maximal muskelträning och stretching. De tre delarna i Pilates är:

  • Styrketräning
  • Yoga
  • Stretching

I och med att man kombinerar dessa övningar får man en korrekt träning av kroppens muskler. Styrkan i musklerna behövs för att bära upp kroppen och det är viktigt med en träning av varje muskel och inte enbart biceps eller magmusklerna. I Pilates tränas musklerna i grupper genom ett väl genomtänkt program.

Yoga ger också muskelträning i kombination med vighets-träning och meditation. Det är lätt att musklerna drar ihop sig vid oro eller vid ökad ålder och det gäller att sträcka ut dem och träna upp vigheten. Många spänningar försvinner och även själen får ro vid en bra yoga träning. Efter passet känner man sig verkligen harmonisk och mycket genomtränad.

Stretching är något man alltid bör ägna sig åt vid vilken träning som helst. Efter en fotbollsmatch eller ett gympa-pass gäller det att dra ut musklerna igen för att man inte skall få träningsvärk eller spänningar. Det finns många bra stretchingövningar som stretchar ut olika muskler och det är bra att få lära sig det. Om man känner spänningar i någon muskel även utan träning är det bra att veta hur man skall stretcha denna muskel. Vi är ofta väldigt stillasittande på jobben nuförtiden och det är bra att ta en paus då och då och stretcha musklerna. I Pilatesträningen är stretchingen finurligt inbakad i träningspasset vilket gör att musklerna hela tiden får både en dos av styrketräning och stretching.