Pilates

Bra träning för alla

Meditation för ökad medvetenhet

MeditationMeditation är en teknik som har använts i många tusen år. I meditationen håller utövaren fullt fokus i kombination med avspänning och försöker lyssna inåt, hur kroppen känns och vad den förmedlar. Ordet meditation betyder just att föras mot mitten, mot centrum och det är det meditationen handlar om att se inåt, och bli still i sitt sinne.

En vanlig meditation, som framförallt passar nybörjaren är att medvetet hålla fokus på något, exempelvis andningen, och fokusera på ett inre lugn. Det är just uppmärksamhet som meditation handlar om, att fokusera sin uppmärksamhet till sig själv. Har man svårt att bara fokusera uppmärksamheten på sin andning kan man istället göra en objektinriktad meditation, det vill säga att man riktar sin uppmärksamhet på ett föremål istället, exempelvis ett mantra eller ett ljud.

Hur använder man meditationen

Meditation används över hela världen och dess syfte är detsamma överallt, däremot kan den utövas och formuleras på olika sätt beroende på vem som utövar den och var den utförs. Här i Sverige, och i större delen av västvärlden används ofta meditationen för att minska stress, komma ner i puls och andning och hitta ett inre lugn.  Stress har stor inverkan på kroppen, den kan göra att man bland annat får ett förhöjt blodtryck och för hög pulsfrekvens. Med meditation kan man motverka det och få kroppen att ”själv läka”.

Meditation inom idrotten

Inom idrotten används meditationen mycket men där brukar den oftast benämnas som ”mental träning”. Mental träning är något som i idrottsvärlden funnits med i flera decennier. Oftast är det avslappnande meditation som kombineras med visualisering och träning av sina tankar. Genom mental träning och målbilder kan du som idrottsman eller kvinna uppnå de mål du vill. Vi människor påverkar våra känslor med våra tankar och lär vi oss tänka annorlunda kan vi påverka våra känslor. Låter det konstigt? Inte alls, det har gjorts många studier som påvisar hur tankens kraft påverkar en människas kropp och dennes beteende.

Inom mental träning får man lära sig att visualisera sig det mål man vill uppnå, exempelvis ”vinna en fotbollsmatch”. Ser man då som person hur detta sker i sitt huvud och man känner hur det kommer att kännas i kroppen, då finns det stora potential på att detta kommer att ske.  Mental träning är densamma som fysisk träning, att den behövs tränas dagligen för att uppnå det resultat man vill. Lär man sig tänka positiva tankar varje dag ställer kroppen in sig efter det och gör så att man lyckas med det man vill.

Osaka07 D3M Stefan Holm

Idag är det många idrottare på elit nivå som använder sig av mental träning. Exempelvis använde sig Stefan Holm av mental träning inför OS 2004 och det var enligt honom en avgörande faktor för hans OS guld.

Många studier har gjorts som påvisar hur meditation har positiv effekt på idrottsmän. En idrottsman som kan hantera stress kan utföra sin uppgift mycket bättre. För att lyckas med det krävs många dagar och veckors träning. Det är viktigt att man mentalt har ställt in sig på att man är ”en vinnare”, tanken styr mycket våra handlingar. Det här är en viktig del för fotbollsspelare. När de ska gå in på planen inför en viktig fotbollsmatch måste de ha självförtroendet med sig.  De måste kunna tänka att de redan vunnit matchen, att de kommer att göra en väldigt bra match. Kommer de sedan under matchen att missa ett friläge, eller släppa in ett mål, måste de direkt komma tillbaka mentalt och inte bli stressad.

Meditation kan användas av alla, gammal som ung, man som kvinna, idrottsman som motionär. Den har gynnsamma effekter på alla människor och finns förhoppningsvis med i mångas liv. Har du själv inte börjat meditera tycker jag att det är på tiden, tänk på vilka positiva effekter det ger dig.

Att man är lika bra tränad uppe i huvudet, att man kan komma till varje träning och match med en positiv attityd och känna sig ”untouchable”, ingen kan stoppa dig idag, eller när saker och ting går emot och man är så pass stark att man kan vända alla de negativa tankarna till positiva. Det är framförallt det som är det svåra för en fotbollsspelare. Självförtroende är en av grundstenarna till att kunna prestera bra. Men när får man självförtroende? Jo självklart när allt stämmer och det mesta går din väg, då byggs självförtroendet på. Början man som t.ex forward att missa flera målchanser på raken så tappar man självförtroendet och man blir sämre än vad man egentligen är, och allt detta sitter förstås innanför pannbenet. Kan man däremot börja styra sina negativa tankar och börja vända dem till positiva istället så har man vunnit mycket.