Pilates

Bra träning för alla

Må bättre

Att ha en stark rygg och bra hållning är superviktigt för din kropp och ditt välmående. En dålig hållning och ryggont beror oftast på att din muskulatur är för svag och att musklerna därför inte orkar hålla uppe bålen, kroppens kärna.

Svag muskulatur leder till felbelastningar, dålig hållning och ryggproblem kan leda till smärta och ryggont. Att regelbundet träna både rygg och mage är alltså det bästa du kan göra för att förebygga onödiga smärtsamma skador.

Pilates

Alla vet vi att träning är bra för oss, men många har svårt att hitta en träningsform som de tycker om och kan träna regelbundet utan att tröttna. Om du inte har tid eller ork att åka iväg till gymmet så kan du faktiskt lika gärna träna hemma. Du behöver inte heller träna flera timmar i veckan utan till en början räcker det att du lägger ner omkring femton minuter om dagen på bra mag- och ryggövningar. En bra träningsform för stabilisering av bålen är pilates. Genom olika pilatesövningar tränar du din inre muskulatur och stärker både stora och små muskler. Pilates tränar hela din kropp och ger dig slanka smidiga muskler samtidigt som den ger dina muskler ett skydd mot överbelastning då du tränar andra typer av sporter.

Massage

Om du känner att du har låsningar eller spänningar i nacke, axlar och rygg trots att du tränar aktivt kan det vara bra att söka professionell hjälp för att behandla dina smärtor. Beroende på vilken typ av problem du har kan du antingen gå till en massör, en kiropraktor eller en naprapat. För dig som ofta har spänningshuvudvärk och ont i nacke och axlar kan regelbunden massage vara bra då det mjukar upp muskler och ökar din blodcirkulation. En naprapat är bra för dig som har stela leder och strama muskler. Naprapaten tar reda på ditt problem genom en noggrann undersökning och behandlar därefter dina smärtor med rätt metoder.

Aktiv livsstil

Det bästa du kan göra för din kropp är att hålla den i gott skick genom att röra på dig. Det klassiska förslagen är klassiska av en anledning: de fungerar. Ta cykeln eller promenera istället för att ta bilen. Ta trappan istället för hissen och hitta en aktivitet du gillar och orkar göra tre gånger i veckan. Börja helgen med att ta en halvtimmes promenad. Försök få med din familj och dina vänner så ni kan hjälpa varandra att upprätthålla en hälsosam livsstil. Vårdguiden säger faktiskt att man inte ska försöka bota ryggont med att ta det lugnt. Du måste röra dig mer så du stärker upp musklerna.