Pilates

Bra träning för alla

Löpningstips för nybörjaren

Löpning är kanske den mest populära träningsformen i Sverige. För den som funderar på att börja med detta är det värt att följa ett par grundläggande tips för att komma igång på rätt sätt och minska risken för skador.

Anpassade löparskor

Löpning belastar kroppen mer än bara vanliga promenader och kräver därför lite mer av skorna. Men det betyder inte att vilka löparskor som helst duger. Vårt löpsteg säger mycket om hur skon bör vara utformad. Leta upp någon riktig kunnig som kan säga om man har antingen pronation eller supination och skaffa ett par skor efter detta utlåtande.

Börja försiktigt

Hur otränad man är när man börjar är alltid en viktig faktor i hur hög nivå man kan lägga sig på när man löptränar för första gången. Men även om man är i bra form kan det vara fallet att de muskler och leder som löpningen kräver mest från inte är så starka som andra delar av kroppen. Av denna anledning bör man alltid börja lugnt och trappa upp som man känner att man orkar. Att öka intensiteten eller avståndet för snabbt är en vanlig orsak till det fruktade löparknäet och är något som i värsta fall kan kräva hjälp att ta sig igenom.

Spring på olika underlag

Det händer lätt att man springer samma rutt om och om igen för att ha något konkret att bedöma sin egen framgång utifrån. Men det är faktiskt mer skonsamt för kroppen att variera underlaget. Detta är speciellt fallet om man bara springer på asfalt. Testa även grus- och skogsvägar för att få in lite mer variation.

Träna ofta men vila efter hårda pass

I början behöver man nog fokusera på att förbättra konditionen. Och detta är något som kräver regelbunden träning. Att ge sig ut ofta kommer att ge bättre resultat, men efter ett riktigt hårt pass är det viktigt att låta kroppen vila en dag innan nästa.