Pilates

Bra träning för alla

Löparknä

Löparknä är väldigt vanligt bland löpare, därav namnet, men man kan drabbas av detta även från andra träningsformer.

4292063-knee-pain-close-upVid löparknä har senan som löper längs knäts utsida blivit överbelastad och detta orsakar smärta. Det vanligaste sättet att råka ut för löparknä är ju som sagt att löpträna mycket, men det kan även uppstå från cykelträning och längdskidåkning. För löpare så ökar risken när man springer i nedförsbacke och på sluttande underlag, är man längdskidåkare är det just fristilsåkningen som kan ge detta besvär. Ett av de bästa sätten att undvika löparknä är att inte träna mycket mer än kroppen är van vid och att trappa upp träningen sakta men säkert.

Det är vanligt att det gör ont på utsidan av knät, denna smärta uppfattas ofta som skärande och ökar som man fortsätter träna. Dessa besvär kan försvinna om man vilar i ett antal dagar men sedan komma tillbaka när man gör sitt nästa träningspass.

Löparknä går vanligtvis över efter ett par dagars vila så länge man tränar mer försiktigt när man väl börjar igen. Det kan även vara bra att temporärt byta till en träningsform som inte belastar senan så mycket.

Man behöver sällan någon medicin för löparknä, men om man vill kan man alltid lindra smärtan med receptfria värktabletter. Behandling hos en sjukgymnast eller naprapat kan göra att besväret försvinner fortare.

Riktigt allvarliga fall av löparknä som orsakar kraftig smärta kan man ibland få lindring av genom en kortisoninjektion där smärtan huvudsakligen är beläget. I en del fall kan det till och med vara så att senan behöver förlängas genom en operation.

Om man tror att man fått löparknä är det alltid rekommenderat att man vilar ett par dagar och går in försiktigt med träningen efteråt. Uppstår besvären igen kan man ta kontakt med en sjukgymnast eller naprapat.