Pilates

Bra träning för alla

Hormoner påverkar prestationen

När man talar om hormoner och träning går nog de flestas tankar direkt till testosteron. Men detta är långt ifrån det enda hormonet som har en effekt på våra kroppar när det kommer till prestation. Här tar vi en titt på några av de viktiga hormonerna när det kommer till träning och vad de gör för oss.

styrketräning_282270308

Testosteron

Vi börjar med det alla redan vet har en betydande del i kroppen. Testosteron hjälper kroppen att skapa och bibehålla muskelmassa. Och det faktum att män har mer testosteron i kroppen än kvinnor är anledningen till varför män oftast har lättare att bygga upp muskler än kvinnor.

Östrogen

Östrogen ses ofta som den kvinnliga motparten till testosteron, men medan kvinnor har mer östrogen än män har det fortfarande en betydelse för båda könen. Kvinnor som har för höga halter av det östrogenliknande ämnet xenoöstrogen får ofta större fettdepåer på låren och män som har instabilitet mellan sina testosteron- och östrogennivåer har en tendens att lagra mer fett inte bara låren utan även rumpan och bröstet.

Kortisol

Kortisol är ett hormon son utsöndras av binjuren och hjälper oss att använda kroppens energireserver. Saken är dock den att det också utsöndras som ett skydd mot stress och kan faktiskt vara en bidragande faktor till bukfetma då det hjälper att lagra fett under magmusklerna.

Progesteron

Är också ett hormon som förknippas med kvinnor men har en betydelsefull funktion för både kvinnor och män. Det är dock mest känt för att förbereda kvinnors kroppar för graviditet. Hornomnivåerna är som högst några dagar efter ägglossning och avtar strax innan mensen börjar. Studier har visat att kvinnor under denna period lider större risk för skador. Så man kan vilja använda ett ägglossningstest för att veta vilka dagar man kanske bör ta det lite mer lugnt.

Insulin

Medan insulin mest kopplas till diabetes är detta något vi alla bör tänka på. Insulin stabiliserar nivåerna av blodsocker i kroppen och för mycket insulin kan leda till ökade fettreserver. För hög produktion av insulin kan till exempel hända om man få i sig för mycket kolhydrater.