Pilates

Bra träning för alla

Effektiv träning med kettlebells

Kettlebells slog igenom som ett träningsredskap för ett antal år sedan nu. Allt fler har börjat använda dem för att träna på många olika sätt. Om du varit intresserad av att testa detta kommer vi här gå igenom hur du kan träna med kettlebells och ge förslag på övningar.

Även om du aldrig tidigare tränat med kettlebells tidigare är det väldigt enkelt att komma igång. I många fall är detta något som kan byta ut en vanlig hantel, men det finns även övningar som specifikt utformats för kettlebells. Du kan nästan garanterat skaffa dig dina egna och göra träningen hemma. Men det är ju alltid klokt att tänka på underlaget. Om du råkar tappa den i fel moment kan det falla ned i golvet med ganska stor kraft.

Söker du bara runt på nätet kan du garanterat hitta en mängd olika övningar som anpassats kettlebells. Tittar vi dock på några av de mest grundläggande övningarna kan du få en bra uppfattning om hur du själv kan träna.

  • Squat – vanliga knäböjningar men med en eller två kettlebells. Har du bara en kan du med fördel greppa båda sidorna av handtaget och hålla den precis nedanför ansiktet under övningen.
  • Swing – den mest klassiska övningen i kettlebellträning där du med tvåhandsfattning svingar vikten mellan benen och upp framför ansiktet med utsträckta armar. En bra övning som tränar explosivitet i höft- och knäled.
  • Press – en axelpress som utförs med enhandsgrepp och ger en annan sorts belastning än en vanlig hantel då tyngdpunkten förskjuts något från centrum.
  • Turkish Get-up – en något mer unik övning där målet är att gå från liggande till stående men under hela övningen hålla upp vikten med uppsträckt arm. Var noga med att studera tekniken för denna övningen ordentligt innan du prövar på den.