Pilates

Bra träning för alla

Allt i lämplig mängd

För att må bra både fysiskt och psykiskt, är det viktigt att du får i dig rätt sorts näring. Många tycker att mat är som en djungel: det är svårt att veta vad du ska äta och inte. Vi kommer med konkreta tips att följa för att säkra den dagliga näringen.

  • Vitaminer – om du har svårt att få i dig alla livsmedel som behövs för att tillgodose vitaminbehovet för dagen, finns det kosttillskott att köpa. Annars är det viktigt att du får i dig nyttiga fetter, grönsaker och kött.
  • Undvik socker – socker är inte naturligt i vår diet och inte nödvändigt. Försök att stryka så mycket socker ur den dagliga dieten som möjligt.
  • Mindre bröd – bröd har länge varit en stapel i den svenska matkosten men bröd innehåller inte så mycket näring. Istället för du väldigt mycket socker och kolhydrater i dig. Om du inte vill ta bort bröd helt och hållet, håll dig till hårdbröd och mörkt bröd (fullkornsbröd, inte bröd som är mörka på grund av mörk sirap).
  • Protein – för veganer och vegetarianer är det viktigt att äta bönor och mörka grönsaker som spenat och grönkål för att få tillräckligt med protein. Köttätare får det genom köttet men mycket rött kött är inte bra, så fokusera hellre på kyckling och fisk.
  • Vatten – du behöver inte bälga vatten för att känna dig frisk. Om du är törstig, drick ett glas vatten. Undvik sötade drycker och för mycket koffein såsom kaffe och te. Drick vatten till måltiderna så blir du lättare mätt också!