Pilates

Bra träning för alla

Pilates – En träningsform för alla

pilatesVill du ha en balanserad kropp med en starkare mage, stabiliserad rygg och smidighet som en gymnast? Då är Pilates något för dig. Pilates är en träningsform som är skonsam för din kropp och effektiv om du vill få bättre hållning. Dessutom hjälper det till att ge kroppen åter sina naturliga rörelsemönster.

Pilates är något för oss alla. Män, kvinnor eller vad helst vi själva vill definiera oss så som. Åldern och kroppens kondition spelar inte så stor roll eftersom svårighetsgraden av träningsövningarna stegras allt eftersom man genom träningen förbättras i mån av styrka, smidighet och stabilitet – och för den delen också koordination. Det går alldeles utmärkt att även syssla med Pilatus under och efter en graviditet, som sagt, det passar alla.

Efter denna introduktion kanske du tänker att detta är något som är speciellt bra för rehabilitering och även emot stress, lite som Yoga. Det här helt riktigt, men det är också en metod som hjälper till att förebygga skador och som sagt för att stärka din kropps muskler och öka smidighet.

Det finns en del utmärkande saker med pilatesträning. Detta är det som redan nämnts med att det är skonsamt och säkert som träningsform. Det är likt Yoga något som lägger vikt på att du ska andas rätt, framförallt utandningsdelen. Rörelserna utförs i ett lugnt tempo för att skapa harmoni i kroppen, men för den skull så utesluts inte noggranhet och koncentration.

Det bästa är att du efter regelbunden pilatesträning får en kroppsmedvetenhet där ditt fokus ökas och du lär dig att isolera muskelgrupperna för sig. Om du tänker dig ett lite Buddhistiskt tankesätt, att skapa ett samspel mellan kroppen och tanken, då har du ett hum om vad det är ämnat åt förutom det rent fysiska med styrka, stabilitet och hållning.

Du bör med fördel utöva Pilates åtminstone ett par-tre gånger per vecka för att få ett optimalt resultat.



Kommentera